Sök här

Gymnasiesärskola

Alfamax - alla webbspel: Alla spelpaket

Specialpedagogiska skolmyndigheten har beviljat produktionsstöd till många av Alfamax webbspel i svenska. Eleven övar på stavning, ordkunskap, sammansatta ord, synonymer, motsatsord, vokaler, betoning, alfabetisk ordning m.m. Här finns stora möjligheter att anpassa efter olika typer av målgrupper, t.ex. nybörjare i läsning, elever med läs- och skriv ...

Fungerar på:Windowsdator,Macdator,iPad,Chromebook,Androidenhet
Alfamax Programpaket 1

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Programpaket 1 innehåller 30 delspel i svenska för klass- och specialundervisning. Flera av spelen finns även att beställa som webbversion och kan då användas på iPad,Mac och PC. På Alfamax webbsida, http://www.alfamax.se/webb_oversikt.php kan du läsa mer om webbversionerna. Programpaket 1 innehå ...

Alfamax Programpaket 2

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Måltavlan 1 och Måltavlan 2-5 ingår i Alfamax Programpaket 2. Måltavlan är en serie program som övar stavning, ordkunskap, språklära och ordbildning. Programmen hör till läromedlet Pilen steg 1-5, men kan numera beställas av alla skolor. Måltavlan finns även att beställa som webbversion och kan ...

Alfamax Programpaket 4

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Ingår i Alfamax Programpaket 4: Staven 1, Staven 2-4, Staven 5-8, Staven 9, Regnbågen 9A, Regnbågen 9B. Innehåll: Staven är en serie program som i första hand övar stavning. Programmen följer de olika stegen i läromedlet Svenska Steg för Steg. Staven är uppdelad i fyra program: Staven 1, Staven 2-4 ...

Alfamax webbspel: Alfakungen

Alfakungen innehåller 7 olika webbspel. Fågeln övar bokstavsljud och bokstavsnamn. De andra sex spelen övar alfabetisk ordning: Riddaren, Narren, Grodan, Kungen, Damen och Utmaningen. Här är en kort beskrivning av de olika spelen: Fågeln: Öva på bokstavsljud eller bokstavsnamn. Det gäller att välja rätt bokstav bland de fyra alternativen. R ...

Fungerar på:Windowsdator,Macdator,iPad,Chromebook,Androidenhet
Alfamax webbspel: Äventyret

Lär dig betoning med hjälp av 7 roliga spel på en ö. Skärmflygning, Strutsjakt, Snorkelbingo, Forspaddling, Ökenkryss, Bergsklättring och Labyrinten. Några är parspel. Spelen har många olika miljöer och animeringar. Eleven får olika upplevelser beroende på hur det går i spelet. Ca 4000 ord, varav 500 inlästa med både rätt och fel betoning. Specialp ...

Fungerar på:Windowsdator,Macdator,iPad,Chromebook,Androidenhet
Alfamax webbspel: Bygget

I Husbygget övar eleven på sammansatta ord med uppföljande övning i ordkunskap. I Båtbygget väljer eleven att öva på synonymer eller motsatsord. Innehåller ca 4000 ordpar av olika svårighetsgrad. Specialpedagogiska skolmyndigheten har beviljat produktionsstöd. I Husbygget får eleven möta två ord i taget och avgöra om orden kan bilda ett sammansatt ...

Fungerar på:Windowsdator,Macdator,iPad,Chromebook,Androidenhet
Alfamax webbspel: Måltavlan 1

Måltavlan 1 övar ljudenlig stavning, ordkunskap, språklära, ordbildning m.m. och innehåller 40 basövningar och 38 extraövningar. Till spelen finns både muntliga och skriftliga anvisningar. I skogsmiljö övar eleven på stavning och försöker träffa en måltavla genom att skriva rätt och samla till olika vinster. Publik, djur och överraskningar dyker upp ...

Fungerar på:Windowsdator,Macdator,iPad,Chromebook,Androidenhet
Alfamax webbspel: Måltavlan 2-5

Måltavlan 2-5 övar stavning, ordkunskap, språklära, ordbildning m.m. och innehåller 45 basövningar och 43 extraövningar. Till spelen finns både muntliga och skriftliga anvisningar. I skogsmiljö övar eleven på stavning och försöker träffa en måltavla genom att skriva rätt och samla till olika vinster. Publik, djur och överraskningar dyker upp under sp ...

Fungerar på:Windowsdator,Macdator,iPad,Chromebook,Androidenhet
Alfamax webbspel: Måltavlan 6-8

Måltavlan 6-8 övar stavning, ordkunskap, språklära, ordbildning m.m. och innehåller 46 basövningar och 43 extraövningar. Till spelen finns både muntliga och skriftliga anvisningar. I skogsmiljö övar eleven på stavning och försöker träffa en måltavla genom att skriva rätt och samla till olika vinster. Publik, djur och överraskningar dyker upp under sp ...

Fungerar på:Windowsdator,Macdator,iPad,Chromebook,Androidenhet
Alfamax webbspel: Skattjakten

I Skattjakten får eleven bilda ord, bygga meningar och samtidigt öva på strategiskt tänkande. Innehåller ca 3000 ordspråk och citat från hela världen. Det gäller att lista ut en hemlig mening, som är ett ordspråk eller ett tankeväckande citat. Bokstäverna fylls bara på med en bokstav i taget från början till slutet av meningen. Du får alltså inte fram ...

Fungerar på:Windowsdator,Macdator,iPad,Chromebook,Androidenhet
Alfamax webbspel: Tivoli

Tivoli innehåller 10 olika webbspel i gammaldags marknadsmiljö. Eleven övar vokaler ur olika perspektiv. Hälften av spelen kan spelas i par. Till spelen finns både muntliga och skriftliga anvisningar. Specialpedagogiska skolmyndigheten har beviljat produktionsstöd till flera av spelen. Vokal/konsonant: Dragkampen, Målaren, Spöket, Luffaren Hård/m ...

Fungerar på:Windowsdator,Macdator,iPad,Chromebook,Androidenhet
Clicker

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning Ett redskap för inlärning, kommunikation och för att underlätta skrivande. Innehåll Skärmtavlor, bilddatabas, ordbehandlingsprogram Beskrivning Programmet bygger på skärmtavlor som kan innehålla både bokstäver, text, bilder, ljud, musik och filmer. Det finns många färdiga övningar ...

Communicate By Choice

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning Övningar för tidig inlärning. Innehåll Över 100 färdiga övningar med frågor och svar på olika nivåer. Beskrivning Programmet innehåller övningar inom områdena: Allmänna övningar med öppna svar, Färg och form, Hitta och matcha, Jobba med bokstäver, Jobba med ord, Memory, Naturkuns ...

Från 1 Till 100

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Ett pedagogiskt matematikprogram som lär ut talbegrepp och grundläggande räkning. Enkla menyval och upplästa instruktioner gör att eleven kan arbeta självständigt. På den första menyn väljer eleven svårighet att träna på. Välj att räkna till 10, 20, 30, 50 eller 100. På nästa meny väljer ele ...

Från A till Ö

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning: 10 roliga aktiviteter för att lära in och träna på alla bokstäver i alfabetet. Innehåll: Träning på en bokstav i taget. Lär ut att det finns stora och små bokstäver hur de ser ut, hur de låter. Beskrivning: Enkla menyval och upplästa instruktioner gör att eleven kan arbeta självst ...

Kamraterna

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning Addition och subtraktion. Eleven utforskar, lär sig att förstå och tränar på plus och minus. Innehåll Övningarna är utformade så att en elev via övningar först kan lära sig förstå hur plus och minus fungerar för att sedan kunna träna på samma övning. Beskrivning Innehåller fyra typ ...

Klockan går

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning Programmet lär ut klockan på ett pedagogiskt och systematiskt sätt. Många olika sätt att träna. Innehåll Lär ut klockan på ett pedagogiskt och systematiskt sätt. Klockans funktion utforskas på olika sätt. Beskrivning Det finns många olika sätt att utforska klockans funktion och ...

Läseboken

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning Ett program för läsinlärning. Övning på bokstäver, ord och enkla meningar. Innehåll Ljud- och bildstöd med inläst tal och ljudning av bokstäver. Varje elev kan få egna inställningar och eget resultat med hjälp av elev-profiler . Beskrivning Läseboken är ett program för läsinlärni ...

Läsia

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Läsia är ett nyskapande, laborativt läs- och skrivträningsprogram. Det är animerat på ett kreativt och åldersneutralt sätt, vilket gör att det passar alla från nybörjaren i förskoleklass till högstadieeleven som behöver träna sin läs- och skrivförmåga. De ”Levande bokstäverna” i programmet gör arbetet ...