Sök här

Verklighetsuppfattning (lgrs11)

LGRS11: Genom undervisningen inom ämnesområdet verklighetsuppfattning ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

- använda kunskaper om människa och natur,
- ordna händelser och upplevelser i tid och rum,
- sortera föremål utifrån kvalitet och kvantitet,
- reflektera över samband mellan orsak och verkan,
- identifiera och reflektera över tekniska lösningar i vardagen utifrån funktion, och
- använda ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet.

Algodoo

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0¨ Användning Simulering, problemlösning och visualisering av fysik. Innehåll Enkla ritverktyg som skapar fysikaliska objekt. Lektionsguider med förslag på genomgång och scenupplägg. Beskrivning En lärmiljö med 2D-simulering för fysik. Användaren kan själv bygga och interagera med scener på ett ...

Du Kan

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Innehåll Nio aktiviteter för att bekanta sig med datorn. Ger träning på tangenterna och på att peka, klicka och dra med musen. Beskrivning Även den som ännu inte kan hantera musen kan ha mycket roligt med programmet. Alla aktiviteter kan användas med enbart tangentbordet. Mellanslagstangenten ...

Från 1 Till 100

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Ett pedagogiskt matematikprogram som lär ut talbegrepp och grundläggande räkning. Enkla menyval och upplästa instruktioner gör att eleven kan arbeta självständigt. På den första menyn väljer eleven svårighet att träna på. Välj att räkna till 10, 20, 30, 50 eller 100. På nästa meny väljer ele ...

Kamraterna

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning Addition och subtraktion. Eleven utforskar, lär sig att förstå och tränar på plus och minus. Innehåll Övningarna är utformade så att en elev via övningar först kan lära sig förstå hur plus och minus fungerar för att sedan kunna träna på samma övning. Beskrivning Innehåller fyra typ ...

Klura ut

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Innehåll I programmet ingår memory-spel, pussel och övningar på antal, färg och träning på rumsbegrepp, framför/bakom, över/under, först/sist, höger/vänster med mera. Beskrivning Klura ut innehåller sammanlagt 58 övningar på färg, form, begrepp, antal, siffror, ordningstal,vad som hör ihop, riktn ...

Mina Pengar

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Mina Pengar är tre program som stöder personer med kognitiva funktionshinder.Programmen är Min Kassa, Min Plånbok och Min Räknare. Mina Pengar skapar förutsättningar för dessa personer att självständigt kunna planera sina inköp. Programmen hjälper till med följande: • Att ta reda på hur mycket pen ...

Räkna med pengar

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning Träning på att räkna med pengar. Eleven kan utforska och träna på att använda mynt och sedlar. Innehåll I programmet kan man träna på att använda och räkna med pengar. Välj högsta valör och välj sedan övning. Tips då eleven svarat fel på en uppgift. Beskrivning Programmets strukt ...

Sebran

Originell grafik och specialskriven musik hjälper barn att lära sig läsa och räkna i Programmet Sebran. Följande övningar ingår: Hur många? - Räkna hur många av ett föremål som visas på skärmen. Addition, Subtraktion och Multiplikation Lös enkla matematiska problem. Välj rätt bild. Para ihop det ord som visas med rätt bild. Första bokstaven. Hi ...