Verklighetsuppfattning (lgrs11)

LGRS11: Genom undervisningen inom ämnesområdet verklighetsuppfattning ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

- använda kunskaper om människa och natur,
- ordna händelser och upplevelser i tid och rum,
- sortera föremål utifrån kvalitet och kvantitet,
- reflektera över samband mellan orsak och verkan,
- identifiera och reflektera över tekniska lösningar i vardagen utifrån funktion, och
- använda ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet.

Algodoo

Användning Simulering, problemlösning och visualisering av fysik. Innehåll Enkla ritverktyg som skapar fysikaliska objekt. Lektionsguider med förslag på genomgång och scenupplägg. Beskrivning En lärmiljö med 2D-simulering för fysik. Användaren ka ...

Du Kan

Innehåll Nio aktiviteter för att bekanta sig med datorn. Ger träning på tangenterna och på att peka, klicka och dra med musen. Beskrivning Även den som ännu inte kan hantera musen kan ha mycket roligt med programmet. Alla aktiviteter kan användas med ...

Från 1 Till 100

Ett pedagogiskt matematikprogram som lär ut talbegrepp och grundläggande räkning. Enkla menyval och upplästa instruktioner gör att eleven kan arbeta självständigt. På den första menyn väljer eleven svårighet att träna på. Välj att räkna till 10, 20, ...

Kamraterna

Användning Addition och subtraktion. Eleven utforskar, lär sig att förstå och tränar på plus och minus. Innehåll Övningarna är utformade så att en elev via övningar först kan lära sig förstå hur plus och minus fungerar för att sedan kunna träna på sa ...

Klura ut

Innehåll I programmet ingår memory-spel, pussel och övningar på antal, färg och träning på rumsbegrepp, framför/bakom, över/under, först/sist, höger/vänster med mera. Beskrivning Klura ut innehåller sammanlagt 58 övningar på färg, form, begrepp, anta ...

Mina Pengar

Mina Pengar är tre program som stöder personer med kognitiva funktionshinder.Programmen är Min Kassa, Min Plånbok och Min Räknare. Mina Pengar skapar förutsättningar för dessa personer att självständigt kunna planera sina inköp. Programmen hjälper till ...

Räkna med pengar

Användning Träning på att räkna med pengar. Eleven kan utforska och träna på att använda mynt och sedlar. Innehåll I programmet kan man träna på att använda och räkna med pengar. Välj högsta valör och välj sedan övning. Tips då eleven svarat fel på ...

Sebran

Originell grafik och specialskriven musik hjälper barn att lära sig läsa och räkna i Programmet Sebran. Följande övningar ingår: Hur många? - Räkna hur många av ett föremål som visas på skärmen. Addition, Subtraktion och Multiplikation Lös enkla ma ...

Sök här