Sök här

Vardagsaktiviteter (lgrs11)

LGRS11: Genom undervisningen inom ämnesområdet vardagsaktivitet ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

- välja, planera och genomföra aktiviteter i vardagsmiljön,
- undersöka närmiljön, dess natur, historia och traditioner,
- undersöka kristendomen, andra religioner och andra livsåskådningar,
- reflektera över demokratiska värden, principer och arbetssätt,
- söka information om service- och kulturutbud, och
- använda ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet.

Du Kan

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Innehåll Nio aktiviteter för att bekanta sig med datorn. Ger träning på tangenterna och på att peka, klicka och dra med musen. Beskrivning Även den som ännu inte kan hantera musen kan ha mycket roligt med programmet. Alla aktiviteter kan användas med enbart tangentbordet. Mellanslagstangenten ...

Klura ut

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Innehåll I programmet ingår memory-spel, pussel och övningar på antal, färg och träning på rumsbegrepp, framför/bakom, över/under, först/sist, höger/vänster med mera. Beskrivning Klura ut innehåller sammanlagt 58 övningar på färg, form, begrepp, antal, siffror, ordningstal,vad som hör ihop, riktn ...

Kostkoll

Användning Näringsberäkning inom hemkunskapsundervisningen. Innehåll I Kostkoll anger man vad man ätit under en eller flera dagar och programmet beräknar energi och näringsämnen och visar det i förhållande till elevens näringsbehov. Beskrivning KOSTKOLL är ett program som beräknar näringen i den mat du äter och ställer det i relation till vad d ...

Mina Pengar

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Mina Pengar är tre program som stöder personer med kognitiva funktionshinder.Programmen är Min Kassa, Min Plånbok och Min Räknare. Mina Pengar skapar förutsättningar för dessa personer att självständigt kunna planera sina inköp. Programmen hjälper till med följande: • Att ta reda på hur mycket pen ...

Räkna med pengar

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning Träning på att räkna med pengar. Eleven kan utforska och träna på att använda mynt och sedlar. Innehåll I programmet kan man träna på att använda och räkna med pengar. Välj högsta valör och välj sedan övning. Tips då eleven svarat fel på en uppgift. Beskrivning Programmets strukt ...