Sök här

Matematik

LGR11: Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

- formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
- använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
- välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
- föra och följa matematiska resonemang, och
- använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

LGRS11: Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

- lösa matematiska problem
- använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
- reflektera över rimlighet i situationer med matematisk anknytning, och
- använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.

Algodoo

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0¨ Användning Simulering, problemlösning och visualisering av fysik. Innehåll Enkla ritverktyg som skapar fysikaliska objekt. Lektionsguider med förslag på genomgång och scenupplägg. Beskrivning En lärmiljö med 2D-simulering för fysik. Användaren kan själv bygga och interagera med scener på ett ...

Archimedes

Ett program för räkneträning i talområdet 1-100. Tyngdpunkten i Archimedes ligger på träning av baskunskaper utan tal. Archimedes är ett program som tränar matematiska baskunskaper utan tal. Övningar som mindre-lika-större, bilda klasser och ordna i rad ger grunden till att lära sig behärska sifferbegrepp. Dessutom finns övningar för räkneträning med ...

Chefrens Pyramid

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Fångad i pyramiden gäller det att lösa de matematiska uppgifterna i de olika rummen för att ta dig uppåt. Misslyckas man så ramlar man nedåt. Eleven tränar huvudräkning, de fyra räknesätten, problemlösning, matematiska spel, geometri, procent, diagram, talbegrepp, klurigheter, olikheter, ekvationer ...

Cheops Pyramid

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Pyramiden innehåller varierande och engagerande matteuppgifter med överaskningar och grafik i 3D-miljö. Det gäller att ta sig ut ur pyramiden genom en öppning på pyramidens topp. I gångar och rum ställs eleven inför matematiska problem, logikspel och klurigheter. Löser man uppgifterna belönas man a ...

Den flygande mattan

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 I Den flygande Mattan gör eleverna en spännande och lärande resa i Egypten med härlig grafik och musik. Resan går mellan Nilen, Kairo, Oasen, öknen, Pyramiden och Sfinxen på jakt efter en försvunnen reskompis. För att komma vidare måste man lösa uppgifter i olika rum. Eleverna övar på vardagsmate ...

Dop (Grundskoleversion)

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning För matematikundervisningen. Gör det lättare att individualisera undervisningen. Beskrivning Du kan göra mängder av övningar på exakt det som en viss elev eller elevgrupp behöver. Du får alltid kompletta lösningar. Gör enkelt läxuppgifter, förhör, diagnoser, test, prov. Efter några ...

Från 1 Till 100

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Ett pedagogiskt matematikprogram som lär ut talbegrepp och grundläggande räkning. Enkla menyval och upplästa instruktioner gör att eleven kan arbeta självständigt. På den första menyn väljer eleven svårighet att träna på. Välj att räkna till 10, 20, 30, 50 eller 100. På nästa meny väljer ele ...

Geogebra

GeoGebra är ett program för dynamisk geometri vilket låter dig interagera med grafer och konstruktioner. GeoGebra hanterar funktionsritning, euklidisk geometri, translationsgeometri, beräkningsgeometri, kopplar geometri med algebraiska och numeriska representationer och har kalkylblad och CAS. Till GeoGebra finns också en webbsida där ett stort anta ...

Graphmatica

Verktyg för att rita grafer till enkla eller till komplicerade funktioner, i rektangulär eller i parameterform, om du vill visualisera olikheter eller om du vill rita riktningsfält för differentialekvationer.

Kamraterna

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning Addition och subtraktion. Eleven utforskar, lär sig att förstå och tränar på plus och minus. Innehåll Övningarna är utformade så att en elev via övningar först kan lära sig förstå hur plus och minus fungerar för att sedan kunna träna på samma övning. Beskrivning Innehåller fyra typ ...

Klockan går

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning Programmet lär ut klockan på ett pedagogiskt och systematiskt sätt. Många olika sätt att träna. Innehåll Lär ut klockan på ett pedagogiskt och systematiskt sätt. Klockans funktion utforskas på olika sätt. Beskrivning Det finns många olika sätt att utforska klockans funktion och ...

LEGO MINDSTORMS Education EV3

LEGO® MINDSTORMS™ Education EV3 är program, hårdvara och utbildningsupplägg inom naturvetenskap och teknik, där elever kan upptäcka vetenskap, teknik, byggnadskonst och matematik med praktiska övningar. Programmet finns paketerat för stadens windowsdatorer, men även i en enklare variant som app för iPad. Exempel på lektionsupplägg i matematik hittar ...

Fungerar på:Windowsdator,iPad
Logger Lite

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Användning Samla in data med LabQuest, Miniquest, GoLink, GoTemp, WDSS-för att mäta acceleration på Gröna Lund! Innehåll Samtidig användning av upp till fyra analoga/två digitala prober, mätningarna visas i realtid, kan synkronisera filmer med insamlingsdata. På svenska. Mätningarna visas ...

MatchGraph från PASCO / Gammadata

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 Med hjälp av PASCO:s rörelse- och avståndssensor Motion Sensor PS-2103A (som mäter m.h.a. med ultraljud) lär MatchGraph eleverna att aktivt lära sig att förstå grafer! Genom att röra sig framför sensorn, t.ex. gå fram och tillbaka eller stå still så ritar programmet elevens rörelse i jämförelse med gr ...

Matematik i Måneby

Detta program tas bort i övergången till GSIT 2.0 En spännande ingång till matematiken Med Matematik i Måneby åker du på en resa till Guloppernas planet. Gulopperna saknar kunskap i matematik och behöver din hjälp! De kan nämligen inte bygga broar, hus och anlägga trädgårdar utan huvudräkning och andra matematiska färdigheter. OBS: Webbversionen ...

Matteappen

Matteappen är ett digitalt läromedel i matematik där elever räknar för hand på en iPad. Tjänsten rättar allt elever gör i realtid och skickar till läraren. Läraren får statistik över vad elever kan, vilka utmaningar de har samt hur elever har löst uppgifter. Med en överskådlig bild av olika elevlösningar kan lärare lättare förstå elevers kunskapsluc ...

Fungerar på:iPad
Mattekoden Flex

Mattekoden Flex är ett träningsprogram för elever 9-15 år i behöv av extra stöd. Programmet ligger på en webbplats och kan användas på valfri dator eller lärplatta i skolan eller hemma utan att någon installation behövs. Programmet tränar centrala matematiska färdigheter såsom antalsuppfattning, den inre mentala tallinjen och mönsterförståelse. P ...

Fungerar på:Windowsdator,Macdator,Chromebook
Mattelek Flex

Mattelek Flex är ett träningsprogram för elever 5-12 år i behöv av extra stöd. Programmet tränar centrala matematiska färdigheter såsom antalsuppfattning, den inre mentala tallinjen och mönsterförståelse. Programmet är utvecklat med produktionsstöd från specialpedagogiska skolmyndigheten. Programmet är adaptivt, dvs. svårighetsgraden på alla övn ...

Fungerar på:Windowsdator,Macdator,Chromebook
Microsoft Mathematics

Microsoft Mathematics innehåller ett antal matteverktyg som hjälper elever att göra färdigt skolarbetet snabbt och enkelt. Med Microsoft Mathematics kan elever lära sig att steg för steg lösa ekvationer medan de får en större förståelse för grundkoncepten i föralgebra, algebra, trigonometri, fysik, kemi och matematik. Microsoft Mathematics innehåller ...

Fungerar på:Windowsdator