Matematik

LGR11: Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

- formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
- använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
- välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
- föra och följa matematiska resonemang, och
- använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

LGRS11: Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

- lösa matematiska problem
- använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
- reflektera över rimlighet i situationer med matematisk anknytning, och
- använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.

Algodoo

Användning Simulering, problemlösning och visualisering av fysik. Innehåll Enkla ritverktyg som skapar fysikaliska objekt. Lektionsguider med förslag på genomgång och scenupplägg. Beskrivning En lärmiljö med 2D-simulering för fysik. Användaren ka ...

Archimedes

Ett program för räkneträning i talområdet 1-100. Tyngdpunkten i Archimedes ligger på träning av baskunskaper utan tal. Archimedes är ett program som tränar matematiska baskunskaper utan tal. Övningar som mindre-lika-större, bilda klasser och ordna i ra ...

Chefrens Pyramid

Fångad i pyramiden gäller det att lösa de matematiska uppgifterna i de olika rummen för att ta dig uppåt. Misslyckas man så ramlar man nedåt. Eleven tränar huvudräkning, de fyra räknesätten, problemlösning, matematiska spel, geometri, procent, diagram, ...

Cheops Pyramid

Pyramiden innehåller varierande och engagerande matteuppgifter med överaskningar och grafik i 3D-miljö. Det gäller att ta sig ut ur pyramiden genom en öppning på pyramidens topp. I gångar och rum ställs eleven inför matematiska problem, logikspel och k ...

Den flygande mattan

I Den flygande Mattan gör eleverna en spännande och lärande resa i Egypten med härlig grafik och musik. Resan går mellan Nilen, Kairo, Oasen, öknen, Pyramiden och Sfinxen på jakt efter en försvunnen reskompis. För att komma vidare måste man lösa uppgifte ...

Dop (Grundskoleversion)

Användning För matematikundervisningen. Gör det lättare att individualisera undervisningen. Beskrivning Du kan göra mängder av övningar på exakt det som en viss elev eller elevgrupp behöver. Du får alltid kompletta lösningar. Gör enkelt läxuppgift ...

Från 1 Till 100

Ett pedagogiskt matematikprogram som lär ut talbegrepp och grundläggande räkning. Enkla menyval och upplästa instruktioner gör att eleven kan arbeta självständigt. På den första menyn väljer eleven svårighet att träna på. Välj att räkna till 10, 20, ...

Geogebra

GeoGebra är ett program för dynamisk geometri vilket låter dig interagera med grafer och konstruktioner. GeoGebra hanterar funktionsritning, euklidisk geometri, translationsgeometri, beräkningsgeometri, kopplar geometri med algebraiska och numeriska repre ...

Graphmatica

Verktyg för att rita grafer till enkla eller till komplicerade funktioner, i rektangulär eller i parameterform, om du vill visualisera olikheter eller om du vill rita riktningsfält för differentialekvationer.

Kamraterna

Användning Addition och subtraktion. Eleven utforskar, lär sig att förstå och tränar på plus och minus. Innehåll Övningarna är utformade så att en elev via övningar först kan lära sig förstå hur plus och minus fungerar för att sedan kunna träna på sa ...

Klockan går

Användning Programmet lär ut klockan på ett pedagogiskt och systematiskt sätt. Många olika sätt att träna. Innehåll Lär ut klockan på ett pedagogiskt och systematiskt sätt. Klockans funktion utforskas på olika sätt. Beskrivning Det finns många ...

LEGO MINDSTORMS Education EV3

LEGO® MINDSTORMS™ Education EV3 är program, hårdvara och utbildningsupplägg inom naturvetenskap och teknik, där elever kan upptäcka vetenskap, teknik, byggnadskonst och matematik med praktiska övningar. Programmet finns paketerat för stadens windowsdatore ...

Logger Lite

Användning Samla in data med LabQuest, Miniquest, GoLink, GoTemp, WDSS-för att mäta acceleration på Gröna Lund! Innehåll Samtidig användning av upp till fyra analoga/två digitala prober, mätningarna visas i realtid, kan synkronisera filmer med insam ...

Mästerkatten i stövlar

Ett räkneäventyr med sång och roliga matteövningar som kan användas antingen på svenska eller engelska.

MatchGraph från PASCO / Gammadata

Med hjälp av PASCO:s rörelse- och avståndssensor Motion Sensor PS-2103A (som mäter m.h.a. med ultraljud) lär MatchGraph eleverna att aktivt lära sig att förstå grafer! Genom att röra sig framför sensorn, t.ex. gå fram och tillbaka eller stå still så ritar ...

Matematik i Måneby

En spännande ingång till matematiken Med Matematik i Måneby åker du på en resa till Guloppernas planet. Gulopperna saknar kunskap i matematik och behöver din hjälp! De kan nämligen inte bygga broar, hus och anlägga trädgårdar utan huvudräkning och andra ...

Matematikhuset webb

Matematikhuset är ett webbaserat program för att träna matematik. Det finns nivåanpassade uppgifter för alla elever från årskurs 1 till 9. Programmet är anpassat till Lgr 11. När en elev har öppnat dörren till uppgifter för låg-, mellan- eller högstadi ...

Mattekoden Flex

Mattekoden Flex är ett träningsprogram för elever 9-15 år i behöv av extra stöd. Programmet ligger på en webbplats och kan användas på valfri dator eller lärplatta i skolan eller hemma utan att någon installation behövs. Programmet tränar centrala ...

Mattelek Flex

Mattelek Flex är ett träningsprogram för elever 5-12 år i behöv av extra stöd. Programmet tränar centrala matematiska färdigheter såsom antalsuppfattning, den inre mentala tallinjen och mönsterförståelse. Programmet är utvecklat med produktionsstöd f ...

Sök här